A. The fundamental principle of Ahlus-Sunnah wal-Jama'ah in
creed and other religious matters is complete adherence to the Book of
Allah, the Sunnah of His Messenger (salla Allahu alaihi wa sallam) and the guidance and way of the righteous caliphs, as Allah, the Most High says:
(قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ)
"Say (O Muhammad ﷺ to mankind): If you (really) love
Allah, then follow me, Allah will love you.”[Aal Imran: 31]
And He, the Most High, says:
)مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ وَمَنْ تَوَلَّى فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً(
"He who obeys the Messenger (Muhammad ﷺ ) has indeed
obeyed Allah, but he who turns away, then We have not sent
you (O Muhammad ﷺ) as a watcher over them.”[An-Nisa: 80]
And He, the Most High, says:
(وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا)
"And whatsoever the Messenger (Muhammad ﷺ ) gives you,
take it; and whatsoever he forbids you, abstain (from it)."[Al-
Hashr: 7]
And even though this commandment was revealed regarding the
distribution of war booty, it is even more fitting (and necessary) in
(purely) religious matters. In addition, the Prophet (salla Allahu alaihi wa sallam) used to address the people on Fridays saying:
)أما بعد فإن خير الحديث كتاب الله، وخير الهدي هدي محمد، صلى الله عليه وسلم، وشر الأمور محدثاتها، وكل محدثة بدعة، وكل بدعة ضلالة، وكل ضلالة في النار(
"As for what follows: Verily, the best speech is the Book of
Allah and the best guidance is the guidance of
Muhammad ﷺ , and the worst of matters are the ones newly
invented (in religion), and every innovation is a
misguidance." [١]
And he (salla Allahu alaihi wa sallam) also used to say:
)عليكم بسنتي، وسنة الخلفاء الراشدين المهديين من بعدي، تمسكوا بها وعضوا عليها بالنواجذ، وإياكم ومحدثات الأمور، فإن كل محدثة بدعة، وكل بدعة ضلالة(
"You must adhere to my Sunnah and the Sunnah of the
rightly guided caliphs; hold firm to it and cling to it with
your molar teeth. And beware of newly invented matters, for
indeed every newly invented matter is an innovation, and
every innovation is a misguidance."[2]
And the evidences for this (fundamental principle) are numerous.
Hence, the way of Ahlus-Sunnah wal-Jama'ah and their method is
total adherence to the Book of Allah, the Sunnah of His Messenger (salla Allahu alaihi wa sallam)
and the Sunnah of the rightly guided caliphs who came after him. And
amongst the tenets of this principle is that they uphold the religion,
and do not differ therein, in obedience to the Words of Allah:
)شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحاً وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ(
"He (Allah) has ordained for you the same religion (Islamic
Monotheism) which He ordained for Noah, and that which
We have revealed to you (O Muhammad ﷺ ), and that which
We ordained for Abraham, Moses and Jesus (saying):
Establish the religion, and be not divided therein." [Ash-Shura:
13]
And even though differences do occur between them in matters in
which it is permissible to exercise Ijtihad,(3) this differing does not
lead to differing in their hearts. Rather, one finds mutual love and
affection between them, inspite of this differing of Ijtihad.
___________________________________________________________
(1) Reported by Muslim, in the Book of Al-Jumu'ah, the Chapter of shortening the Prayer and the
Sermon (867} (43).
(2) Reported by Abu Dawud, in the Book of the Sunnah, the Chapter of being steadfast upon the
Sunnah (4607).
(3) Ijtihad; The exercise of independent judgement in matters of Islamic Jurisprudence.
س: ما أصول أهل السنة والجماعة في العقيدة وغيرها من أمور الدين؟
الجواب: قاعدة أهل السنة والجماعة في العقائد وغيرها من أمور الدين، هو التمسك التام بكتاب الله وسنة رسوله صلى الله عليه وسلم، وما عليه الخلفاء الراشدون من هدي وسنة، ولقول الله -تعالى-: (قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ) (آل عمران: الآية31) . لقوله -تعالى-: (مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ وَمَنْ تَوَلَّى فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً) (النساء: 80) ولقول الله -تعالى-: (وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا) (الحشر: الآية7) وهذا وإن كان في قسمة الغنائم فهو في الأمور الشرعية من باب أولى، ولأن النبي صلى الله عليه وسلم، كان يخطب الناس يوم الجمعة، فيقول: (أما بعد فإن خير الحديث كتاب الله، وخير الهدي هدي محمد، صلى الله عليه وسلم، وشر الأمور محدثاتها، وكل محدثة بدعة، وكل بدعة ضلالة، وكل ضلالة في النار) (1) .
ولقوله صلى الله عليه وسلم: (عليكم بسنتي، وسنة الخلفاء الراشدين المهديين من بعدي، تمسكوا بها وعضوا عليها بالنواجذ، وإياكم ومحدثات الأمور، فإن كل محدثة بدعة، وكل بدعة ضلالة) (2)
والنصوص في هذا كثيرة، فطريق أهل السنة والجماعة ومنهاجهم هو التمسك بالتام بكتاب الله وسنة رسوله صلى الله عليه وسلم، وسنة الخلفاء الراشدين المهديين من بعده، ومن ذلك أنهم يقيمون الدين ولا يتفرقون فيه امتثالاً لقول الله تعالى: (شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحاً وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ) . (الشورى: الآية13) . وهم وإن حصل بينهم من الخلاف ما يحصل مما للاجتهاد فيه مساغ، فإن هذا الخلاف لا يؤدي إلى اختلاف قلوبهم بل تجدهم متآلفين متحابين، وإن حصل منهم هذا الاختلاف الذي طريقه الاجتهاد
_________________________________________________
(1) أخرجه، مسلم كتاب الجمعة، باب تخفي الصلاة والخطبة (867) (43) .
(2) أخرجه أبو داود، كتاب السنة، باب في لزوم السنة (4607)
0 komentar:
Posting Komentar